zondag 4 oktober 2020

Het Artitec plan E fietsenrijtuig

 


Artitec heeft opnieuw pan E rijtuigen uitgebracht, deze zijn verbeterd ten opzichte van de eerdere serie. 

Een van de rijtuigen is het zogenaamde fietsenrijtuig, dit is een verbouwd postrijtuig dat niet meer nodig was omdat de post voortaan met motorposten en speciale goederenwagons werd vervoerd. 

Het fietsenrijtuig rijdt mee in intercity's, waarin de rijtuigen onvoldoende ruimte hebben voor grote bagage zoals fietsen. 

NS bestelt later ook intercityrijtuigen met een bagageafdeling, om de fietsenrijtuigen overbodig te maken. 

Het is een dilemma, het rijtuig meteen kopen betekent dat deze zeker op de baan komt te staan, wachten tot deze in de aanbieding komt, of afwachten of Artitec constructiefouten heeft gemaakt en ik beter het rijtuig niet kan kopen, als het rijtuig wel helemaal goed is dan kan deze zomaar snel uitverkocht zijn. 

Op de foto's is te zien dat ik het rijtuig heb gekocht. 

Ik heb de gelijkstroomwielen vervangen door AC wielen, een vervelend klusje. 

De koppelhaak blijkt heel laag te hangen en koppelt slecht met Marklin kortkoppelingen. 

Met de Roco plan W koppelt het rijtuig goed en ook de 1631 heeft een eenvoudige haak waar het rijtuig goed achter blijft hangen. 

Het rijden over de baan gaat dan ook goed. 

Op internet is al een oplossing te lezen voor de laaghangende koppeling, ik wacht even af of Artitec zelf ook met een oplossing komt, maar ik ga er wel iets aan doen. 

Ik vind het een mooi rijtuig, maar Artitec is een stukje duurder dan Marklin, 

dan mag iets elementairs als een koppeling wel goed zijn. 

Hachelijk?

Vervolg augustus 2021:

Artitec heeft vorig jaar een plan E fietsenrijtuig uitgebracht. 

Ik had dit fietsenrijtuig gekocht, 

Marklin wielen eronder gedaan en het rijtuig opgenomen in de intercity die op de spoortafel rijdt. 

Maar het rijtuig had last van omlaag hangende koppelingen, 

een productiefout van Artitec. 

Om dit te herstellen levert Artitec aan de kopers van het rijtuig gratis nieuwe kortkoppeling mechanismes, 

waardoor de koppeling wel mooi horizontaal komt te hangen. 

Ik was toevallig vrijdag in de buurt van de winkel van meneer Huider, waar ik het rijtuig gekocht had, en  kreeg van hem de nieuwe onderdeeltjes mee. 

Na het avondeten heb ik het rijtuig gepakt, open gemaakt en het nieuwe kortkoppelmechanisme gemonteerd, wat overigens een stuk makkelijker is gezegd dan gedaan. 

Met Marklin kortkoppelingen koppelt het rijtuig te kort op de Marklin ICR rijtuigen waardoor het ontspoort, 

daarom heb ik de Artitec beugelkoppelingen gebruikt.

Het rijtuig staat weer op de baan en functioneert naar behoren, de operatie is geslaagd. 

Hachelijk?


woensdag 26 juni 2019

De Oostenrijkers


Medemodelspoorder Laurent, die hier trouwens niet genoemd wil worden, heeft in de afgelopen jaren een hele mooie verzameling Oostenrijkse rijtuigen opgebouwd.



De nadruk lag op de moderne intercity-rijtuigen met de rode daken.


Marklin Eurofima 2e klasse Bmpz, grote zaal rijtuig

Hoewel deze modellen verkocht worden als H0, schaal 1:87 zijn ze feitelijk 1:100, een echt rijtuig is dan ongeveer 27 meter lang en een schaalmodel 27 centimeter, zodat hij ook nog op de kleinere modelspoorbaan past.


Roco 2e klasse Bmz, coupe's rijtuig

Een rijtuig precies in de schaal 1:87 zou dan ongeveer 30,5 centimeter lang zijn. De laatste jaren zijn er steeds meer fabrikanten die de echte 1:87 rijtuigen maken, waren dat vroeger Lima en Ade, nu zijn deze modellen volop te koop van bijvoorbeeld Roco, Piko, LS Models en ACME.


Roco restauratierijtuig WRmz

Mijn favoriete merk Marklin heeft de rijtuigen aangepast van 1:100 naar 1:93, waarbij een rijtuig ongeveer 29 centimeter lang is. Er ontstaat zo een ratjetoe aan rijtuiglengtes.



Naast dat de echt 1:87 modellen beter op schaal zijn, zijn ze doorgaans iets duurder en veel fraaier gedetailleerd.



Reden voor Laurent, die hier trouwens nog steeds liever niet genoemd wil worden, om zijn 1:100 rijtuigen te koop aan te bieden.



Omdat al mijn rijtuigen 1:100 zijn en ik bovendien beschik over een beperkte ruimte op zolder, heb ik besloten een aantal van zijn rijtuigen over te nemen.



Hachelijk?

donderdag 18 oktober 2018

Marklin stuurstand 43301


Al weer enige tijd geleden zag ik bij meneer Harlaar in Badhoevedorp



4 tweedehands rijtuigen liggen in Eurocity kleuren,



voor schappelijke (tweedehands) prijzen.



Ik heb direct de 2 tweede klasse rijtuigen en 1 eerste klasse rijtuig gekocht,



het restauratiewagon heb ik laten liggen.



Het spreekt voor zich dat ik daar een uur later al spijt van had,



en een week later heb ik een nieuwe fietstocht naar meneer Harlaar gemaakt.



Dan mist eigenlijk een stuurstand rijtuig, waardoor de trein ook geduwd kan worden door een locomotief.



Een tweedehands stuurstand kon ik niet vinden op de diverse treinenbeurzen, dus heb ik het internet afgespeurd voor een nieuw exemplaar.



Toen ik die had gevonden in Vlaardingen wilde 3-railforumlid Erwin graag het rijtuig voor me meenemen, en zo is nu de EC sleep compleet.



Het rijtuig is stevig aan de tand gevoeld,



en na het bijwerken van de buffers (boven testen met andere koppelhaken en onder vergelijken met de tandpasta stuurstand)



 zijn de rijeigenschappen voldoende,



zodat de trein nu veel meters kan gaan maken op de spoorbaan.



Hachelijk?

maandag 12 februari 2018

Coilwagenset Marklin 47208

Als ik in de winkel in Badhoevedorp sta zie ik een setje coilwagens liggen.



Ik heb al een tweetal coilwagens met telescoopdak en een coilwagen met een stoffen dak,



maar een uitbreiding van de trein met twee coilwagens met stoffen dak



kan natuurlijk helemaal geen kwaad!



De sleep wordt verder aangevuld met kolenbakken van verschillende typen



zodat er een trein ontstaat die hier regelmatig te zien is op Beverwijk of op Sloterdijk.



Dat de coilwagens gebruikt worden voor het vervoer van rollen staal



van de hoogovens in IJmuiden naar de fabrieken in Duitsland hoef ik vast niet toe te lichten?



Hachelijk?