zondag 4 oktober 2020

Het Artitec plan E fietsenrijtuig

 


Artitec heeft opnieuw pan E rijtuigen uitgebracht, deze zijn verbeterd ten opzichte van de eerdere serie. 

Een van de rijtuigen is het zogenaamde fietsenrijtuig, dit is een verbouwd postrijtuig dat niet meer nodig was omdat de post voortaan met motorposten en speciale goederenwagons werd vervoerd. 

Het fietsenrijtuig rijdt mee in intercity's, waarin de rijtuigen onvoldoende ruimte hebben voor grote bagage zoals fietsen. 

NS bestelt later ook intercityrijtuigen met een bagageafdeling, om de fietsenrijtuigen overbodig te maken. 

Het is een dilemma, het rijtuig meteen kopen betekent dat deze zeker op de baan komt te staan, wachten tot deze in de aanbieding komt, of afwachten of Artitec constructiefouten heeft gemaakt en ik beter het rijtuig niet kan kopen, als het rijtuig wel helemaal goed is dan kan deze zomaar snel uitverkocht zijn. 

Op de foto's is te zien dat ik het rijtuig heb gekocht. 

Ik heb de gelijkstroomwielen vervangen door AC wielen, een vervelend klusje. 

De koppelhaak blijkt heel laag te hangen en koppelt slecht met Marklin kortkoppelingen. 

Met de Roco plan W koppelt het rijtuig goed en ook de 1631 heeft een eenvoudige haak waar het rijtuig goed achter blijft hangen. 

Het rijden over de baan gaat dan ook goed. 

Op internet is al een oplossing te lezen voor de laaghangende koppeling, ik wacht even af of Artitec zelf ook met een oplossing komt, maar ik ga er wel iets aan doen. 

Ik vind het een mooi rijtuig, maar Artitec is een stukje duurder dan Marklin, 

dan mag iets elementairs als een koppeling wel goed zijn. 

Hachelijk?

Vervolg augustus 2021:

Artitec heeft vorig jaar een plan E fietsenrijtuig uitgebracht. 

Ik had dit fietsenrijtuig gekocht, 

Marklin wielen eronder gedaan en het rijtuig opgenomen in de intercity die op de spoortafel rijdt. 

Maar het rijtuig had last van omlaag hangende koppelingen, 

een productiefout van Artitec. 

Om dit te herstellen levert Artitec aan de kopers van het rijtuig gratis nieuwe kortkoppeling mechanismes, 

waardoor de koppeling wel mooi horizontaal komt te hangen. 

Ik was toevallig vrijdag in de buurt van de winkel van meneer Huider, waar ik het rijtuig gekocht had, en  kreeg van hem de nieuwe onderdeeltjes mee. 

Na het avondeten heb ik het rijtuig gepakt, open gemaakt en het nieuwe kortkoppelmechanisme gemonteerd, wat overigens een stuk makkelijker is gezegd dan gedaan. 

Met Marklin kortkoppelingen koppelt het rijtuig te kort op de Marklin ICR rijtuigen waardoor het ontspoort, 

daarom heb ik de Artitec beugelkoppelingen gebruikt.

Het rijtuig staat weer op de baan en functioneert naar behoren, de operatie is geslaagd. 

Hachelijk?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten