donderdag 28 december 2017

De OBB Eurofima rijtuigen


Een leuk onderdeel van een verjaardag is het krijgen van cadeautjes die zien op (model)spoor!



Een paar van deze cadeautjes ga ik hier laten zien op het blog, uiteraard omdat ik er iets (slaapverwekkends) over kan vertellen!



Het eerste cadeau heeft mijn broer Rob, die hier trouwens niet genoemd wil worden, uitgezocht bij meneer Huider te Heerhugowaard.



Het is een Eurofima (Europäischen Gesellschaft zur Finanzierung von Eisenbahnmaterial) restauratiewagon. In de jaren 70 is voor de Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse, Belgische, Italiaanse en Franse spoorwegen een standaard rijtuig ontwikkeld voor zowel 1e als 2e klasse dat in zeer grote aantallen gebouwd is, de zogenaamde Eurofima rijtuigen.



Deze moderne rijtuigen waren geschikt voor 160 km/h, na verbeteringen voor 200 km/h. Na verloop van tijd zijn er ook Eurofima ligrijtuigen en restauratierijtuigen gebouwd. Als jeugdige F103 was ik al driftig op zoek naar de oranje Marklin Oostenrijkse Eurofima rijtuigen, vooral de 2e klasse rijtuigen waren moeilijk te vinden.



Zoals op de foto's te zien is had ik een sleep van 5 rijtuigen verzameld. Na de oranje kleurstelling zijn de Oostenrijkse spoorwegen voor sneltreinen overgegaan op antraciet/rood, ook wel Valousek - design genoemd.



Het restauratierijtuig is in deze Valousek kleuren. Inmiddels heeft de OBB de kleuren van het snelverkeer weer gewijzigd in New Design, met z'n opvallende oranje daken.



Naast het New Design rijden in Oostenrijk nu ook de zogenaamde Railjet sneltreinen, die met 230 km/h een iets langzamer (en goedkoper) alternatief voor de Duitse ICE treinstellen vormen.



Natuurlijk kan het restauratierijtuig probleemloos tussen de oranje Eurofima's ingezet worden, maar het lijkt me wel heel leuk om 2 tweede klasse rijtuigen en een eerste klasse rijtuig te scoren om dan een mooie Valousek-design intercity op de spoortafel te hebben staan.



Hachelijk?   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten