woensdag 12 oktober 2016

Marklin 48290 torpedowagon


Mijn zwager Marco, die hier graag genoemd wil worden voor het geval jullie op zoek zijn naar één,



maar liever 10 of meer, nieuwe bolides van het merk Mercedes Benz,



ging zaterdag naar de modeltreinenbeurs in Houten en vroeg of ik zin had om mee te gaan.



Uiteraard had ik daar zin in, maar ik was voornemens geen euro uit te geven, de zolder staat immers al aardig vol.



Nadat de portemonnee echter is getrokken voor de toegang en de koffie is de rem eraf, en de aanblik van vele, vele koopjes is echt niet goed voor me.



Zoveel mooie locomotiefjes die gekocht willen worden en veel scherper geprijsd zijn dan in de winkel of op marktplaats of ebay,



het is vergelijkbaar met een bezoek aan de Jamin en dan niks mogen kopen.



Deze uitermate fraaie torpedowagon, ook zeer scherp geprijsd, moest dus mee naar huis.



Gelukkig had ik niet meer cash bij me en lag de pinpas veilig in de auto,



zodat het ook bij dit 34 centimeter lange en bijna een kilo zware unieke zeldzame, verzamelaarsobject is gebleven.



Het gaat hierbij trouwens om een zogenaamde ruwijzermenger of torpedowagon,



waarin gesmolten ijzer onder de smelterij wordt opgevangen, en die vervolgens wordt gelost bij de platenfabriek en de walserij.



Thuis bij Marco hadden we het over hondenkoppen, hoe dat afliep zien jullie binnenkort!



Hachelijk?

3 opmerkingen:

  1. Ik zie nu pas dat je meerdere blogs hebt (-: Ik val meteen door de mand als niet al te snuggere medeblogster (-:
    Moest ontzettend lachen om de torpedo. Sorry. Heb zelfs het hele filmpje afgekeken maar zag niet wat ik hoopte: dat-ie niet door de bocht kon rijden...
    Nog een geluk dat er geen herfstbladeren op de rails liggen.
    Sorry, sorry, sorry...inkoppertje (-: Hopelijk vergeef je het me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mirjam,
    Ik val ook direct door de mand, ik bekijk de andere webloggen maar heel weinig, en zie het dus vaak laat als iemand gereageerd heeft.
    Die torpedowagon had al een paar rondjes over de baan gereden voordat ik een filmpje heb gemaakt, ik wist dus zeker dat het goed zou gaan. Een groter probleem nog is het gewicht van de wagon, de lokomotieven hebben moeite deze te trekken, vooral bergop. Als er blaadjes op de rails zouden liggen, dan kwam hij zeker deze helling niet op. Gelukkig liggen er geen blaadjes op de spoorbaan, de treinen hebben ook nooit vertraging, er zit vaak een restauratiewagon in de trein zodat de reizigers een bakkie koffie kunnen halen, veel beter dan NS dus! Misschien, als ze bij NS een nieuwe directeur zoeken, moet ik ze een sollicitatiebrief sturen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frank,
    Ik zie net je blog pas foei Miessie foei.
    Mooie aanwinst die torpedowagon.
    Hopelijk zien we elkaar eens op de beurs in Houten.
    Groet Michel (h0_miessie)

    BeantwoordenVerwijderen